Förra veckan ägde Facebooks årliga konferens om teknikens framtid rum. En riktig höjdpunkt för oss nördar. Över 5000 utvecklare och entreprenörer från hela världen samlades för att få en glimt av framtiden.
Mark Zuckerberg invigde självklart konferensen med en presentation om Facebooks nya integritetsfokuserade vision och hur de ska arbeta för ett nytt kapitel för deras produkter. Han talade om hur Messenger, Facebook, Instagram, WhatsApp och AR/VR kommer att förändras inom en snar framtid. Många av förändringarna handlar om integritet där Zuckerberg återkommer till att “The future is private”, något som vi uppmärksammade i mars-utskicket av Dobbler Insights (LÄNK).

Messenger och WhatsApp
Grundstenen för Facebooks fokus på integritet är meddelandeapparna Messenger och WhatsApp. Messenger kommer senare i år att släppas i en ny, snabbare, pålitligare och lättare version som byggs om från scratch. För att Facebook ska upplevas mer pålitligt har det också utvecklats en desktop-app för Messenger där du kan chatta och videochatta utan webbläsare. Detta kommer lanseras på Mac och Windows. I WhatsApp kommer det att lanseras en produktkatalog-funktion där företagen kan lägga till sina produkter och användarna kan bläddra igenom det för att se utbudet.

Ny design
Sedan Facebook lanserades 2004 har det skett 4 större uppdateringar och versioner av Facebook. I år kommer nästa som i sig innehåller 53 stycken. FB5, som den nya versionen heter, ska bli enklare, snabbare och mer uppslukande med grupper i centrum. Syftet är att Facebook vill föra samman människor och det ska helt enkelt bli lättare att hitta, gå med i och engagera sig i grupper. Facebook-appen byter skepnad, som du kanske redan uppmärksammat med en ny design där grupper är lika centrala som vänner. Den nya designen, både i app och på webb, är renare och snabbare.

Facebook har sedan tidigare en funktion som heter Facebook Dating tillgänglig i fem länder och ska nu öppnas upp för ytterligare 14 länder, men den Europeiska marknaden får vänta. Facebook Dating kommer även att få en ny funktion kallad Secret Crush, vilket är ett sätt att upptäcka eventuella romantiska relationer inom sin vänskapskrets.

Instagram
Instagram shopping kommer att utvecklas med en funktion där man kommer kunna shoppa produkter direkt från tex influencers som samarbetar med företag och betala för de produkterna direkt i appen. Detta för att förenkla människors shoppingupplevelse och göra den mer bekväm och säker. I Stories kommer man snart att kunna samla in pengar till välgörenhetsorganisationer med en ny och förbättrad kamera: Create Mode där du kommer kunna skapa Stories på ett mer kreativt sätt.

 

Om du vill läsa mer om F8 och fler av nyheterna som presenterades så finner du vidare läsning via länkarna:

Facebook F8 – dag 1 (LÄNK)

Facebook F8 – dag 2 (LÄNK)